Leen Gyssels stuurt als leidinggevende bij Wijkgezondheidscentrum Rabot in Gent een team van 23 medewerkers aan. Omdat ze al veel over verbindend communiceren gehoord had en dacht dat die manier van communiceren haar kon ondersteunen in haar job, schreef ze zich in voor een driedaagse opleiding van DialoogPlus.
Leen: “VIVO, het opleidingsinstituut voor de socialprofitsector, stuurt ons regelmatig een overzicht van zijn opleidingen. Toen ik de opleiding Verbindend Communiceren van DialoogPlus zag staan, was ik meteen geïnteresseerd. Ik had een idee van wat dat inhield en dacht dat verbindend communiceren belangrijk kon zijn om nog meer voeling te krijgen met mijn medewerkers en te ontdekken wat er bij hen leeft. Zo zouden we samen gerichter en gemakkelijker oplossingen kunnen vinden voor problemen of dilemma’s. Dus schreef ik mij in.”
Meer dan verwacht
“De opleiding was voor mij als leidinggevende heel boeiend, praktisch en meer diepgaand dan ik verwacht had. We kregen veel tips om als leidinggevende vaardiger te communiceren en ik ontdekte dat verbindend communiceren ook een manier is om aan zelfzorg te doen. Leidinggevenden focussen vaak op de zorg voor anderen en de organisatie maar hebben niet altijd aandacht voor zichzelf. Verbindend communiceren laat hen toe om voor zichzelf te zorgen. Dat maakt verbindende communicatie zo krachtig.”
Twee eyeopeners
“De opleiding bevatte voor mij twee eyeopeners. Ik vond het bijzonder waardevol om te ontdekken dat het belangrijk is om stil te staan bij de behoefte van jezelf en de anderen, en verder te kijken dan emoties of gedrag. Door die emoties of het gedrag te analyseren, ontdek je de behoefte en kun je gerichter en verbindend communiceren. Daarnaast vond ik de link tussen verbindend communiceren en je lichaam zeer interessant. Emoties staan een goede communicatie vaak in de weg. Met hartcoherentie hou je grip op jezelf zodat je, ook als de emoties hoog oplopen, rustig en op een rationele manier communiceert.”
Heel toepasbaar
“Alles wat je in deze opleiding aangereikt krijgt, is toegankelijk en toepasbaar. De driedaagse opleiding is verspreid over drie weken. Dat geeft je de kans om tussen de sessies alles wat je geleerd hebt in de praktijk te brengen. Zo heb ik tijdens een moeilijke vergadering dankzij de concrete toepassingen grip op mezelf en mijn communicatie kunnen behouden. Ik richt me in mijn gesprekken en manier van leidinggeven nu ook veel concreter op het verbindende aspect. Als mensen een emotie verwoorden, ga ik op zoek naar de behoefte die daarachter zit. Door die te erkennen en te begrijpen, neemt de betrokkenheid toe en kan ik hen vanuit onze verbinding beter aansturen.”
Zeker doen!
“Of ik de opleiding Verbindend Communiceren voor Leidinggevenden zou aanraden? Absoluut! Zeker voor mensen die actief zijn in de socialprofitsector waar de werkdruk heel hoog ligt. De aanpak van DialoogPlus is uniek. Ze maken de verschillende tools zo bruikbaar en toegankelijk dat je snel verandering en resultaat merkt. En dat geeft je energie. Verbindend communiceren is een vorm van zelfzorg en een meerwaarde voor jezelf en je medewerkers. Bovendien is de manier waarop de opleiding georganiseerd wordt over meerdere dagen, ideaal om ze ingepland te krijgen in je drukke agenda.”
Wil je net zoals Leen Gyssels de juiste tools hebben om als leidinggevende verbindend te communiceren en zo grip te houden op jezelf en de situatie? Neem dan gerust contact met ons op.